12 mars 2008

Groteskt



Hur kan kokning av levande hundar vara tillåtet i Kina?

Expressen TV

Jag undrar om det är kinesisk mainstreamkultur eller en avart? Enligt denna
Expressen-artikel vill 77 procent av kineserna enligt djurskyddsorganisationen One Voice ha djurskyddslagar, vilket Kina inte har. Kan man lita på det?

Jag anser inte att det är värre att äta hund än gris. Det avgörande är hur djuret behandlas före slakten och hur slakten gått till. Frågar mig hur man kan komma på en sådan befängd, elak, pervers idé som att koka ett högtstående däggdjur levande?

Visst - vi kokar kräftor och räkor, men dessa djur har medvetanden långt under en hund, en katts, en gris, en kos, eller hur? Kan man jämföra en räkas lidande som kokas levande med en hund som kokas levande?

Det har rapporterats om grisar som simmat levande i skållningen på svenska slakterier för att man slarvat med avlivningen, men då rör det sig om slarv och inte om brist på respekt för djuren från slakteriets sida. Sådant slarv har i alla fall inget folkligt stöd.

Det är som med kvinnomord bland svenskar: det saknar allmänhetens stöd, emedan hedersmord har stöd av stora delar av vissa folkgrupper. Så frågan är viktig: är kokning av levande hundar en del av kinesisk mainstreamkultur eller inte? Och hur går det ihop med taoismen och den kultur som gett oss akupunktur?

Och hur skall man se på kinesisk abortpolitik? Den är lika grotesk och vidrig som det uppenbarligen utbredda kinesiska djurplågeriet.


Har dessa vidrigheter något med kinesisk kultur att göra eller är det ett resultat av kommunismen? Rimligen kan ju inte behandlingen av djur ha med kommunismen att göra.

Jag kan inte fatta hur man mot bakgrund av kinesisk abortpolitik och sadism mot djur kan hålla OS i Peking. Det skadar OS som företeelse.

Inte heller kan jag fatta hur ledningen för NK kan vara så okunnig och töntig, att den satsar på en kinesisk kampanj. Man måste ju fatta hur det skadar NK:s varumärke.

Samma sak med kinesiska restauranger. Jag köper ofta mat där, men nu kan jag inte längre förmå mig att göra det.

NewsMax Epoch Times Gendercide Watch CBS

Fler länkar:

Furisdead.com Buyhard Daily Mail Moogies Aussie Boards Auckland Animal Action

Glöm inte heller att det finns ett samband mellan djurplågeri och våldsbrott.

Ezinearticles.com

7 Kommentarer:

Thomas sa...

Kineser i allmanhet saknar vasterlandska ideal. Att forsoka analysera dem fran ett nutida vasterlandskt perspektiv blir bara fel. Som en liten analogi - prova att diskutera fangvardspolitik med nagon fran europas tolvhundratal...

Anonym sa...

Buufuckinghuu. Vi behandlar djur illa i kapitalets namn hela tiden. Djurtransporter över halva kontinenten för att tjäna en extrapeng. En hundjävel extra som blir mat i magen är väl inget konstigt.

Jean Moulin sa...

Thomas,

Att kineser saknar västerländska ideal ursäktar inget. Tag bara massmorden på spädbarn i samband med aborter.

Vi har spanska jägare som eldar upp jakthundar levande, vi har rävjakt, vi har norska säl- och valjägare, australienska farmare som flår fårs bakdelar utan bedövning, etc.

Så västervärlden har sitt djurplågeri också, men det är inte lika utstuderat rått och omfattande som det i Kina.

Jean Moulin sa...

Bäste empartistörde,

"hunddjävul mer eller mindre som blir mat i magen"? Hoppas du är steril, för en sådan som du är klart olämplig som förälder.

Tydligen missade du att jag inte tog avstånd från hundkött, bara
djurplågeri.

Beträffande djurtransporter inom EU, så är det knappast ett argument för att inte fördöma det kinesiska barbariet.

Den främsta orsaken till jag tvekade att rösta för EU 1994 var just djurtransporterna.

Hoppas mina medbloggare inte publicerar ditt dravel i fortsättningen.

Du är en skam för mänskligheten.

Johanna sa...

JAG BLIR SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ FRUKTANSVÄRT FÖRBANNAD NÄR JAG SER DETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! skrev precis i min blogg om detta problem!!!! det är så äckligt avskyvärt!!!!!!!!!!!!!!!!!!
fy fan vilken sjuk värld vi lever i!

Anonym sa...

ALLA SOM PLÅGAR DJUR BORDE BLI BEHANDLADE PÅ EXAKT SAMMA SÄTT. JAG HOPPAS NI BRINNER I HELVETET ERA JÄVLA SVIIIIIIIIIIIIN !!!!!

felix sa...

Jag ber alla skriva ett mail till kinas ambassad som jag har gjort:) Snälla hjälp alla katter och hundar i kina mailen är political@chinaembassy.se Mvh felix:P

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.