31 mars 2008

Kränkt av citat ur Koranen?




"Det verkar som om en del muslimer kränks över själva innehållet i Koranen; att citera de värsta utgjutelserna kan leda till en fatwa.

Jag kommer ihåg att när jag läste ett betyg i historia så bestod kursen av 4 delkurser varav den första handlade om antikens historia och de efterkommande århundradena; vi hann komma in lite på slaget vid Poitiers och sådant historiskt lullull, som väl knappast någon känner till i dag (Karl Martell stoppade en muslimsk ockupation av Europa).

Jag minns att jag läste om den muslimska ikonklasmen och hur konstverk förstördes - aldrig i min vildaste fantasi hade jag kunna föreställa mig att jag under min livstid skulle få uppleva sådana förmedeltida tänkesätt och krav mitt i hjärtat av Europa. Men nu är det här.

Jag anser att detta är helt fantastiskt - jag är mållös, inte minst av det faktum att stollerierna tas på allvar av en imbecill och eftergiven politisk överhet, hela kittet, slöja, burqa, förbud att avbilda...

München 1938 innehöll en dimension av undergivenhet, nämligen politik - München 2008 är en både politisk, mental och psykologisk undergivenhet/anpassning, som är värre eftersom den är total och omfattar hela samhällsspektrat.

Det är Expovarning på det ovanstående."
Östra Ölands fria horisont

P.S. Som svar på frågan i rubriken, så är svaret ja, för min del, om citaten i Fitna härrör ur Koranen. Jag är helt klart kränkt av vad alla imamer och dylikt säger i filmen.

2 Kommentarer:

Rune sa...

Men, men!
Det har väl inte varit så mycket kritik (kravaller) från muslimskt håll med anledning av den här filmen. Det är mitt intryck.
Anledningen kan ju vara att filmen enligt vad jag erfarit genom hörsägen består av (mordiska)korancitat. Och då måste ju troende muslimer bara hålla med. Och därmed bekräftar de ju vilken extrem lära Islam faktiskt är.

Jean Moulin sa...

Ja, det är nog så. Filmen är ganska svår att kritisera i och med att den bygger på korancitat och predikningar av muslimska hatpredikanter.

Det väl endast inledningen med sin mässande arabiska röst till bilder av 11/9 2001 som kan sägas vara lätt osaklig. I övrigt är filmen inte det, såvitt jag kan bedöma.

Skall bli intressant att se vilka detaljer i övrigt som man anser
ger en förvrängd bild. Liksom om man kommer att hävda att man felöversatt de mordiska korancitaten.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.